Ανθρωπισμός στην πολιτική και τον πολιτισμό




ΚΕΙΜΕΝΟ:

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι Έφηβοι Βουλευτές,

1.        Θα ήθελα να ευχαριστήσω όσους με επέλεξαν ως Έφηβο Βουλευτή και μου εμπιστεύτηκαν το ρόλο της Εισηγήτριας στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων. Είναι μεγάλη η τιμή που μου δίνεται η ευκαιρία και το δικαίωμα συμμετοχής σε μένα, σε μια ξένη που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα της και να ζήσει σε ένα άγνωστο κόσμο, σε έναν κόσμο που μου φέρθηκε τόσο σκληρά όσο και εγκάρδια, που μου έδωσε το δημοκρατικό δικαίωμα να ακουστεί η φωνή μου και τη δυνατότητα να παλέψω για μια καλύτερη ζωή, όχι μόνο τη δική μου αλλά και όλων των νέων για έναν καλύτερο κόσμο.


2.       Στην εισήγηση μου οφείλω να αναφερθώ σε όλα τα κοινωνικά ζητήματα που απασχόλησαν τους έφηβους του Προγράμματος της «Βουλής των Εφήβων». Προσωπικά επιλέγω να ξεκινήσω με το θέμα του ανθρωπισμού, γιατί οι περισσότερες επισημάνσεις αναφέρονται στο ότι ο άνθρωπος χάθηκε σαν αξία. Αναφέρονται σε μια σύγχρονη τεχνολογικά κοινωνία, που όμως χαρακτηρίζεται από μοναξιά, αλλοτρίωση, αδιαφορία, ρατσιστική αντιμετώπιση και περιθωριοποίηση, ανευθυνότητα, απιστία, αναξιοκρατία, ανεπάρκεια, αδυναμία, αδιέξοδα, υπερκαταναλωτισμό, φανατισμό, χρηματισμό, ατομικισμό.


3.       Όλα αυτά αποτελούν σύγχρονα κοινωνικά χαρα-κτηριστικά και αιτίες προβλημάτων σε όλους τους τομείς, όπως στην υγεία και τα νοσοκομεία, την κοινωνική πρόνοια και ασφάλιση, τους εκπαι δευτικούς και εργασιακούς χώρους, τα μέσα μαζικής, ιδιωτικής ή δημόσιας μεταφοράς. Αυτά τα χα ρακτηριστικά δημιουργούν προβλήματα και στην ίδια τη δομή της κοινωνίας που ξεκινά από την οι κογένεια και τα σχολεία και φθάνει να χαράζει ένα νέο δημογραφικό πρόσωπο της χώρας. Αυτά τα σύγχρονα χαρακτηριστικά οξύνουν κοινωνικά φαινόμενα, όπως τη βία και εγκληματικότητα, τα ναρκωτικά, το κάπνισμα, το αλκοόλ. Δημιουργούν διαταραχές της σωματικής και της ψυχικής υγιεινής, αμβλύνουν το χάσμα των γενεών, μεγαλώνουν τα προβλήματα της εφηβικής ηλικίας, επιφέρουν κρίση στις διαπροσωπικές σχέσεις.


4.       Παράλληλα η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας επηρεάζει τον άνθρωπο και θέτει ζητήματα, όπως την κλωνοποίηση, την ευθανασία, κυρίως όμως την ανεργία, που μαστίζει τους νέους όλων των ανεπτυγμένων χωρών. Είναι δεδομένο ότι ο άνθρωπος ισοπεδώθηκε σαν αξία και μεταβλήθηκε σε εμπορεύσιμο αγαθό, με αποτέλεσμα να αλλάξει μέχρι και το πολιτικό ήθος. Φθάσαμε στο σημείο στο όνομα του ανθρωπισμού και της ειρήνης να δικαιολογούμε πολέμους που έχουν στόχο το οικονομικό όφελος.





5.      Καλούμαστε λοιπόν να επαναπροσδιορίσουμε τις έννοιες του ήθους και του ανθρωπισμού, στην πολιτική και τον πολιτισμό. Οι περισσότερες προτάσεις των Εφήβων αφορούν τόσο την οικονομική, όσο και την ηθική στήριξη της κοινωνίας. Η καλύτερη υλικοτεχνική υποδομή είναι απαραίτητη. Η δημιουργία περισσότερων ιατρικών κέντρων υποδοχής και νοσοκομείων, παιδικών σταθμών, εργατικών κατοικιών, ιδρυμάτων και κέντρων υποδοχής και αποκατάστασης ατόμων, όπως άτομα με ειδικές ανάγκες, φορείς του AIDS, γέροντες, εξαρτημένα άτομα, ανύπαντρες μητέρες, κακοποιημένες γυναίκες ή παιδιά, θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής αυτών των ευπαθών ομάδων. Τα κέντρα πληροφόρησης, οι σχολές γονέων, τα ιατρικά σεμινάρια σε μαθητές ή ακόμα και τα γλωσσικά σεμινάρια σε οικονομικούς μετανάστες και αναλφάβητους, η ψυχολογική στήριξη, τα συμβουλευτικά κέντρα, οι γραμμές άμεσης βοήθειας, οι σχολιατρικές υπηρεσίες, τα προγράμματα βοήθειας  στο σπίτι, είναι  προγράμματα που  έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται από κρατικούς, τοπικούς, ιδιωτικούς, εκκλησιαστικούς φορείς.

6.                  Τα αναμενόμενα, όμως, κοινωνικά αποτελέσματα είναι πολύ φτωχά, διότι δεν υπάρχει βασική ενημέρωση, συντονισμός, συνεργασία όλων των φορέων. Δεν υπάρχουν θεσμοί που να στηρίζουν ηθικά το σύνολο της κοινωνίας και να φέρουν σε διάλογο τους αρμόδιους φορείς του εκπαιδευτικού συστήματος, του συστήματος υγείας, των εκκλησιών, των οργάνων δημόσιας τάξης ή να φέρουν σε συνεργασία όλα τα μέλη της κοινωνίας, οικογένεια, σχολείο, εργασιακό χώρο.





7.      Σε έναν τέτοιο κόσμο ονειρευόμαστε να ζήσουμε εμείς οι νέοι: Σε έναν κόσμο που θα υπάρχει αγάπη, φιλία, ειρήνη, συνεργασία, κοινωνική ευαισθησία για τους ανήμπορους, ανθρωπιστική παιδεία, ελευθερία. Έναν κόσμο χωρίς ρατσισμό, αδικία, αναξιοκρατία και εξοπλισμούς.

Σας ευχαριστώ πολύ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ [1]:

Α.     Να γράψετε την περίληψη της ομιλίας που σας δόθηκε. ( 90-110 λέξεις )


Β. 1. « Είναι δεδομένο ότι ο άνθρωπος ισοπεδώθηκε σαν αξία σε εμπορεύσιμο αγαθό, με αποτέλεσμα να αλλάξει και το πολιτικό ήθος. » Να αναπτύξετε τη θεματική αυτή περίοδο σε μια πα ράγραφο 80 - 100 λέξεων.


     2. Να επισημάνετε τους τρόπους πειθούς στις δύο τελευταίες παραγράφους της ομιλίας
       ( θέση – μέσα – σκοπός )


     3. Τι επιδιώκει ο πομπός με τη χρήση του α' ενικού προσώπου και του α' πληθυντικού;


   4. Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης και πώς επιτυγχάνεται η συνεκτικότητα της τρίτης παραγράφου; ( Όλα αυτά αποτελούν ... σχέσεις )


     5. Να γράψετε ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις με βάση το νόημα που έχουν οι λέξεις στο κείμενο. 1§ εγκάρδια, 2§ φανατισμό, 3§ οξύνουν, 4§ αλματώδης, 5§ ευπαθών.


Γ.  Οι απόψεις των νέων κυρίως ανθρώπων, που ζουν σε διαφορετικές χώρες, αλλά κατέχονται από τις ίδιες αγωνίες, συγκλίνουν στην αναβίωση των ανθρωπιστικών αξιών για την αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων που ταλανίζουν την εποχή μας.
Ως μέλος της Βουλής των Εφήβων εκφωνείτε μία ομιλία με άξονες:
     α.  Η  παγκόσμια κοινότητα  καλείται να επαναπροσδιορίσει  την έννοια του ανθρωπισμού  στην πολιτική και τον πολιτισμό.
    β.  Τα εφόδια που πρέπει να διαθέτουν οι νέοι, ώστε να υλοποιήσουν τον κόσμο που οραματίζονται.



[1] Για τις απαντήσεις επικοινωνήστε με vardaki@otenet.gr
     ή στείλτε μήνυμα στο 6946166126
     Μη ξεχάσετε να γράψετε το όνομά σας.