Αναλφαβητισμός



Τα μύρια κακά του αναλφαβητισμού


Αν και η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που διακηρύσσεται στην Οικουμενική Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και στη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού, εντούτοις ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι είναι αναλφάβητοι, ανίκανοι ακόμη και να διαβάσουν το όνομά τους ή να υπογράψουν. Αναμεσά τους εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά που μεγαλώνοντας θα γίνουν αναλφάβητοι ενήλικες δίχως τα απαραίτητα εφόδια για μια στοιχειωδώς αξιοπρεπή ζωή.


Η UNICEF, στην ετήσια έκθεσή της προειδοποιεί ότι “ο αναλφαβητισμός αποτελεί σημαντική απειλή για τον ίδιο τον πολιτισμό μας, αφού δεν επιφέρει προβλήματα και δυσκολίες μόνον στη γραφή, στην ανάγνωση και στην καθημερινή ζωή των παιδιών ή των ενηλίκων, αλλά έχει αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ειρήνη, την ασφάλεια και την ευημερία, αφού ο αναλφάβητος είναι το ευκολότερο θύμα των φανατικών και των πάσης φύσεως εκμεταλλευτών”


Και σ' αυτόν τον τομέα η θέση της γυναίκας στον κόσμο είναι μειονεκτική. Σύμφωνα με τα στοι- χεία, η άρνηση του δικαιώματος στην εκπαίδευση στρέφεται ιδιαίτερα κατά των κοριτσιών. Έτσι, από τα 855 εκατομμύρια αναλφάβητων ενηλίκων, τα 2/3 είναι γένους θηλυκού.


Στην έκθεση επισημαίνεται ακόμη όχι μόνον η σημασία της πρόσβασης στη βασική εκπαίδευση, αλλά επίσης και στην ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, 150 εκατομμύρια παιδιά σε αναπτυσσόμενες χώρες αρχίζουν το σχολείο, όμως δεν φθάνουν ποτέ στην πέμπτη τάξη, εγκαταλείποντας τα σχολικά θρανία χωρίς να γνωρίζουν γραμματική και ανάγνωση. Κι όμως, θα μπορούσαν να μορφωθούν αν τα κονδύλια επαρκούσαν. Εκτιμάται ότι όλα τα παιδιά θα ήταν σε θέση να πάνε στο σχολείο και να παρακολουθήσουν τα μαθήματα τους, αν το 1/10 των δαπανών για στρατιωτικούς εξοπλισμούς πήγαινε στην εκπαίδευση ή αν οι ετήσιες δαπάνες για καλλυντικά ή για παγωτά πήγαιναν στις φτωχές σχολικές παράγκες του Τρίτου Κόσμου.


Το πρόβλημα του αναλφαβητισμού που αφορά ένα τόσο μεγάλο αριθμό ανθρώπων έρχεται τη στιγμή που η τεχνολογία έχει πραγματοποιήσει μεγάλα άλματα στην πρόσβαση σε πληροφορίες και γνώσεις σε εκατομμύρια ανθρώπους, κυρίως στον ανεπτυγμένο κόσμο. Το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών, μεταξύ αυτών που έχουν ικανοποιητικό επίπεδο εκπαίδευσης και οικονομικούς πόρους και μεταξύ αυτών που ωφελούνται από την τεχνολογική ανάπτυξη και αυτών που μειονεκτούν εξαιτίας της φτώχειας και του αναλφαβητισμού γίνεται όλο και μεγαλύτερο.



 Άρθρο από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ [1]:

Α.    Nα γράψετε περίληψη του κειμένου σε 100 λέξεις.
Β. 1. Να βρείτε τεκμήρια και να εξηγήσετε γιατί τα χρησιμοποιεί ο συγγραφέας.
     2. Στην τέταρτη παράγραφο να βρείτε α.τον τρόπο ανάπτυξης
                                                                 β.  τους τρόπους και τα μέσα πειθούς
     3.  Να χαρακτηρίσετε τον παρακάτω συλλογισμό ( επαγωγικό – παραγωγικό )
- Εκείνος που κατέχει τη γνώση είναι σε ευνοϊκότερη θέση από τον αμόρφωτο
      - Η ανάπτυξη της τεχνολογίας σήμερα δίνει ακόμη μεγαλύτερη πρόσβαση στη γνώση
      - Άρα, ο αναλφάβητος σήμερα είναι σε ακόμη μειονεκτικότερη θέση 
Γ.      Να γράψετε ένα άρθρο 500 λέξεων με θέμα τον αναλφαβητισμό και τις συνέπειές του.


[1] Για τις λύσεις  επικοινωνήστε με vardaki@otenet.gr
     ή στείλτε μήνυμα στο 6946166126
     Μη ξεχάσετε να γράψετε το όνομά σας.