Διαδίκτυο



I N T E R N E T


Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για το Internet. Ένας όλο και πιο μεγάλος αριθμός αν- θρώπων συνδέεται στο δίκτυο. Βρίσκουμε όλη την γκάμα των συναισθημάτων: από τη λατρεία προς τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, έως τον τρόμο και τη δαιμονολογία για το « ζοφερό » μέλλον που επιφυλάσσεται στον άνθρωπο. Δύο προσεγγίσεις εξίσου υπερβολικές που εδράζονται και οι δύο σε μια αντίληψη αυτονόμησης της τεχνολογίας από το δημιουργό της. Νομίζω ότι θα ήταν πολύ πιο χρήσιμο να προσγειώσουμε τη συζήτηση στις πραγματικές της διαστάσεις, στην ιστορική αφετηρία των νέων ψηφιακών τεχνολογιών και ειδικά του Internet, στις αλλαγές που επέρχονται στη ζωή του ανθρώπου, στα προβλήματα που ενδεχομένως δημιουργούνται.


Πρώτα απ' όλα ας προσπαθήσουμε να περιγράψουμε συνοπτικά το Internet και ειδικότερα τον παγκόσμιο ιστό (Web). Ας φανταστούμε τον κυβερνοχώρο ως μια τεράστια έκθεση. Ο κάθε «εκθέτης» δημιουργεί το δικό του περίπτερο (site) που καταχωρείται σε μία διεύθυνση (www. address). Ο χρήστης του διαδικτύου, μέσα από τους τηλεπικοινωνιακούς διαδρόμους επισκέπτεται αυτήν την άυλη, διαρκή και παγκόσμια ψηφιακή έκθεση. Περνά από διάφορα sites, επικοινωνεί με τον «εκθέτη», και βεβαίως μπορεί να «κατεβάσει» πληροφοριακό υλικό. Αρκεί να έχει εξασφαλίσει την είσοδο του μέσω ενός προμηθευτή (provider) σύνδεσης στο Internet.


Αν στο ζευγάρι τηλεφώνου - υπολογιστή προσθέσουμε και την τηλεόραση έχουμε μια τεχνολογική συνένωση που αλλάζει δραστικά την όψη των επικοινωνιών. Σ' αυτό το λαβυρινθώδες τοπίο δημιουργούνται οι περίφημες «λεωφόροι της επικοινωνίας», για τη στρατηγική σημασία των οποίων δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Μόνο που η σκληρή οικονομική μάχη που γίνεται για τον έλεγχό τους έχει σαν κύριο αντικείμενο - τουλάχιστο προς το παρόν - τον έλεγχο του τηλεφώνου και της τηλεόρασης και πρόσφατα την παραγωγή νέων ψηφιακών προϊόντων. Εν τω μεταξύ η εμπορευματοποίηση του Internet, ως επικοινωνιακού μέσου, έχει ήδη αρχίσει. Οι διαφημιστές διαμορφώνουν την πολιτική προβολής των προϊόντων τους μέσα από αυτό, ενώ ορισμένοι σχεδιαστές στρατηγικής ονειρεύονται τον πλήρη έλεγχο του δικτύου.


Οι κοινωνικές ανακατατάξεις που προκαλούνται από την ανάπτυξη του νέου ψηφιακού κόσμου είναι ραγδαίες και ευρύτατες. Η εργασία και η απασχόληση υφίστανται τραυματικό σοκ, με την αλλοίωση των συνθηκών εργασίας και την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας. Η παιδεία και ο πολιτισμός αλλάζουν όψη, αφού οι δυνατότητες απόκτησης γνώσεων αλλά και επικοινωνίας πολλαπλασιάζονται και παγκοσμιοποιούνται. Στη συγκρότηση της « κοινωνίας της πληροφορίας » τα δίκτυα λειτουργούν ως μια νέα « αγορά ». Οι πολίτες και οι οργανώσεις τους έχουν περισσότερα μέσα στη διάθεση τους, για να ακουστεί η φωνή τους. Ίσως μάλιστα αυτή να είναι η σημαντικότερη ποιοτική αλλαγή που επέρχεται: η δυνατότητα ενός μεγάλου πλήθους ατόμων να εκφραστούν. Ορισμένοι βλέπουν τη διεύρυνση της δημοκρατίας χάρη στις δυνατότητες των νέων ψηφιακών μέσων, δικτύων και πολυμέσων, ενώ κάποιοι υπεραισιόδοξοι μιλούν για ηλεκτρονική δημοκρατία.


Εντούτοις οι παγίδες και οι κίνδυνοι είναι πολλοί. Η ανάπτυξη της κυβερνοοικονομίας με την αύξηση του όγκου των ανταλλαγών άυλων τίτλων αλλά και στοιχείων και πληροφοριών δημιουργεί σοβαρό προβληματισμό σε τρεις τουλάχιστο τομείς: το ηλεκτρονικό κλείδωμα, τα πνευματικά δικαιώματα και το ηλεκτρονικό χρήμα. Οι δυνατότητες παραποίησης της πληροφορίας και χειραγώγησης της πληροφόρησης μπορούν να δημιουργήσουν νέες μορφές υποτέλειας.


Τέλος θα έπρεπε να εξετάσει κανείς, παράλληλα με τη διερεύνηση των μακροπρόθεσμων πολιτικο - κοινωνικών επιπτώσεων, ορισμένα επιμέρους μεν αλλά πρακτικά και πιο άμεσα ερωτήματα: είναι αναπότρεπτη η κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας στα δίκτυα; ποια είναι η σχέση του Inter- net με την εκπαίδευση; μπορεί η τεχνολογία να φέρει πιο κοντά τις φτωχές με τις πλούσιες χώρες;

LE MONDE diplomatique,
ελληνική έκδοση του Maniere de voir,
τεύχος 11, To αφιέρωμα της έκδοσης.

    ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:


               Α. Να γράψετε περίληψη του κειμένου ( 120 λέξεις )

          Β1.    Να βρείτε σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το κείμενο. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
      
                2.  Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης στην πρώτη και δεύτερη παράγραφο του κειμένου

           3. α) Να χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις τις λέξεις  ιστός και λαβύρινθος με την δηλωτική  και συνυποδηλωτική σημασία τους.
                 β)   Να γράψετε συνώνυμα για τις παρακάτω λέξεις :
          ζοφερό ( μέλλον )       ....................................
          ραγδαίος                    ....................................
          παραποίηση               ....................................
          χειραγώγηση              ....................................

     4. Σε μια παράγραφο 100 λέξεις να αναλύσετε τη φράση του κειμένου : «Ορισμένοι βλέπουν τη διεύρυνση της δημοκρατίας χάρη στις δυνατότητες των νέων ψηφιακών μέσων, δικτύων και πολυμέσων, ενώ κάποιοι υπεραισιόδοξοι μιλούν για ηλεκτρονική δημοκρατία»

     Γ.  Να γράψετε τον λόγο που θα εκφωνήσετε ως εκπρόσωπος του Λυκείου στα εγκαίνια του Κέντρου Νεολαίας που έχει ετοιμάσει ο Δήμος σας, όπου κάθε νέος θα μπορεί να έχει πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες. Στο λόγο σας να αναφερθείτε αρχικά στα οφέλη από την εξοικείωση των νέων ανθρώπων με τις νέες τεχνολογίες και στη συνέχεια στις γενικές αρχές που πρέπει να χαρακτηρίζουν ένα δημοτικό πολιτιστικό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στους τρόπους με τους οποίους Δήμος και Σχολεία μπορούν να συνεργασθούν για την επιτυχία τέτοιων προγραμμάτων (600 λέξεις )







[1] Για τις απαντήσεις επικοινωνήστε με vardaki@otenet.gr 
     ή στείλτε μήνυμα στο 6946166126
     Μη ξεχάσετε να γράψετε το όνομά σας.