Ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας




Πατάτες του καναπέ;
    
    Στην Καλιφόρνια, υπάρχει μια ομάδα που ονομάζεται ''Πατάτες του καναπέ". Τα μέλη της θεωρούν τους εαυτούς τους σαν "τους πραγματικούς τηλεθεατές". Πήραν το όνομα τους από το έπιπλο πάνω στο οποίο φυτοζωούν βλέποντας τηλεόραση, και από το γνωστό ζαρζαβατικό με τα πολλά "μάτια". Μια διαφήμιση που απόβλεπε στη στρατολόγηση νέων μελών στην ομάδα λέει τα εξής: "Απολαμβάνετε πολλές ώρες βλέποντας τηλεόραση; Ζήσατε μερικές από τις πιο ευχάριστες στιγμές της ζωής σας μπροστά στη συσκευή σας: Τα χρόνια που διαμορφωνόσασταν σαν άτομα και χαρακτήρες γαλουχηθήκατε από την "ηλεκτρονική μπέϊμπι σίτερ"; Ενοχλείστε από τα κλαψουρίσματα των διανοουμένων, που υποστηρίζουν ότι η παρακολούθηση της τηλεόρασης είναι αντιπαραγωγική και χάσιμο χρόνου; Σας αρέσει, να περνάτε τη ζωή σας στον καναπέ;".

     Όταν ζητήθηκε από μια "Πατάτα του καναπέ" να σχολιάσει την υποθετική περίπτωση της ύπαρξης τηλεοπτικού συστήματος με καλωδίωση διπλής κατεύθυνσης, που να επιτρέπει στους τηλεθεατές να συνομιλήσουν με την τηλεόραση, η απάντηση που δόθηκε ήταν η εξής: "Γιατί να βλέπεις τηλεόραση αν είσαι υποχρεωμένος να σκεφτείς και να απαντήσεις; Κατά τη γνώμη μου, το σημαντικότερο πράγμα στην παρακολούθηση της τηλεόρασης είναι ότι σου επιτρέπει να αποφύγεις να στεφτείς. Με άλλα λόγια, αν επρόκειτο να υποχρεωθείς ν' απαντήσεις στην τηλεόραση σου, θα ήταν ίσως καλύτερα να βγεις έξω και να καλλιεργήσεις φιλίες ή να διαβάσεις ένα βιβλίο ή κάτι παρόμοιο".

      Η δική μου γνώμη είναι ότι οι βλαβερές επιδράσεις που τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας μπορούν να έχουν πάνω στα παιδιά δε συνυπάρχουν απαραίτητα με τα μέσα, αλλά προέρχονται και εξαρτώνται από τους τρόπους με τους οποίους αυτά χρησιμοποιούνται. Η παρακολούθηση της τηλεόρασης μπορεί να γίνει μια παθητική, νεκρωτική δραστηριότητα, αν οι ενήλικοι δεν καθοδηγήσουν τα παιδιά τους και δεν τα διδάξουν να παρακολουθούν την τηλεόραση με κριτικό μάτι και να μαθαίνουν απ' ότι βλέπουν. Τα βιντεοπαιχνίδια εάν εξελιχθούν σε πάθος μπορεί ενδεχομένως να κάνουν τα παιδιά αντικοινωνικά, αλλά με λογική χρήση έχουν θετικά αποτελέσματα γιατί ωθούν τα παιδιά στο να δέχονται ενεργά ερεθίσματα και πληροφορίες και όχι απλά να τις καταναλώνουν και τα εισάγουν στον κόσμο των μικροκομπιούτερ, σε μιαν εποχή που τα κομπιούτερ αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία, τόσο για πολλά επαγγέλματα όσο και για την καθημερινή ζωή.

     Η τηλεόραση και τα νεότερα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας, όταν χρησιμοποιούνται με σύνεση, έχουν μεγάλες θετικές δυνατότητες για τη μάθηση και την ανάπτυξη. Προσφέρουν στα παιδιά πνευματικές ικανότητες που διαφέρουν απ' αυτές που αναπτύσσονται με το διάβασμα και το γράψιμο. Τα ηλεκτρονικά μέσα είναι καλύτερα από τα έντυπα για τη μετάδοση συγκεκριμένων τύπων πληροφοριών και κάνουν τη μάθηση προσιτή σε ομάδες παιδιών που δεν τα πάνε και τόσο καλά στο περιβάλλον του παραδοσιακού σχολείου - και ακόμη σ' ανθρώπους που δεν μπορούν να διαβάσουν.

      Η ιδέα ότι η τηλεόραση μπορεί να είναι μια θετική ώθηση στη ζωή του παιδιού υπάρχει εδώ και μερικές δεκαετίες. Μια κλασική μελέτη έγινε στην Αγγλία κατά τη δεκαετία του 1950, όταν ένα ποσοστό μικρότερο από 10% των αγγλικών οικογενειών διέθετε συσκευή τηλεόρασης και όταν ήταν ακόμη δυνατό να συγκριθούν τα παιδιά που είχαν τηλεόραση μ' εκείνα που δεν είχαν. Οι ερευνητές συνέστησαν στους γονείς και τους δασκάλους να πληροφορηθούν πρώτα οι ίδιοι τα σχετικά με την τηλεόραση, όχι απλά για να αποτρέψουν τα παιδιά από το να βλέπουν επιβλαβή προγράμματα, αλλά και για να τα ενθαρρύνουν να παρακολουθούν προγράμματα που αξίζουν τον κόπο. Επίσης, πρότειναν να συζητιούνται τα προγράμματα, τόσο στο σπίτι, όσο και στο σχολείο, για να ενισχυθούν οι επιδράσεις των καλών προγραμμάτων. Και, τέλος, πρότειναν να διδάσκονται στα παιδιά μέθοδοι κριτικής παρακολούθησης της τηλεόρασης, οι οποίες θα μπορούσαν να τα βοηθήσουν, για παράδειγμα, να ξεχωρίζουν τη φαντασία από την πραγματικότητα. Μια μελέτη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής λίγα χρόνια αργότερα κατέληξε στις ίδιες, πάνω κάτω, προτάσεις.

     Είναι, λοιπόν, γεγονός ότι δεν έχουμε περιθώρια να ξεφορτωθούμε την ηλεκτρονική τεχνολογία. Η τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και η τεχνολογία των κομπιούτερ θα μείνουν εδώ, κι η επικράτηση τους, που όσο πάει γίνεται και μεγαλύτερη, κάνει πιο επιτακτική την ανάγκη να ανακαλύψουμε τους καλύτερους δυνατούς τρόπους για να τα χρησιμοποιήσουμε.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ [1]:

A. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου ( 100 λέξεις ).


B. 1. Να γράψετε δύο διαφορετικούς τίτλους που να αποδίδουν τον προβληματισμό του συγγραφέα: α) χωρίς σχόλιο β) με σχόλιο.


      2. Να βρείτε δομή και τρόπο ανάπτυξης στην τέταρτη παράγραφο του κειμένου.


      3. Να εντοπίσετε τα μέσα πειθούς στις δύο τελευταίες παραγράφους του κειμένου.


Γ. Καθημερινά ακούγονται διάφορες απόψεις για την επίδραση που ασκούν τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας. Σε ένα άρθρο 600 λέξεων, που προορίζετε για την ηλεκτρονική σελίδα του σχολείου σας, να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για το θέμα.



[1] Για τις απαντήσεις επικοινωνήστε με vardaki@otenet.gr 
    ή στείλτε μήνυμα στο 6946166126
    Μη ξεχάσετε να γράψετε το όνομά σας