Ιστορικά διδάγματα



Από τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη 


... Πατρίς, να μακαρίζης[1] όλους τους Έλληνες, ότι θυσιάστηκαν δια σένα να σ' αναστήσουνε, να ξαναειπωθής άλλη μίαν φορά ελεύτερη πατρίδα, οπού ήσουνε χαμένη και σβυσμένη από τον κατάλογον των εθνών. Όλους αυτούς να τους μακαρίζης. Όμως να θυμάσαι και να λαμπρύνης εκείνους οπού πρωτοθυσιάστηκαν εις την Αλαμάνα, πολεμώντας με τόση δύναμη Τούρκων, κ' εκείνους οπού αποφασίστηκαν και κλείστηκαν σε μίαν μαντρούλα με πλίθες, αδύνατη, εις το χάνι της Γραβιάς, κ' εκείνους οπού λειώσανε τόση Τουρκιά και πασσάδες εις τα Βασιλικά, κ' εκείνους οπού αγωνίστηκαν σαν λιοντάρια εις την Λαγκάδα του Μακρυνόρου, οπού πολεμήθηκαν συγχρόνως σε αυτές της δυό θεσες, οπού 'ναι τα κλειδιά σου, ένα η Πόρτα του Μακρυνόρου και τ' άλλο των Θερμοπυλών. Κι' αφού πήγανε κι' από τα δυό μέρη ν' ανοίξουνε δρόμο οι Τούρκοι, εκείνοι οι αθάνατοι τόσοι ολίγοι (ογδοήντα ένας εις την Λαγκάδα) γιόμωσαν τον τόπον κόκκαλα εκεί. Και τούς καταδιάλυσαν εκείνοι οι ολίγοι στ' άλλο το μέρος των Θερμοπυλών κι' αλλού. Αυτείνοι σε ανάστησαν και δεν μπήκε δύναμη και ζαϊρέδες και πολεμοφόδια, αυτείνοι ψύχωσαν εκείνους οπού πολιορκούσαν τους ντόπιους Τούρκους και φρουρές. Και νηστικούς κι' αδύνατους τους περίλαβαν και τούς σφάξαν σαν τραγιά. Και τέλος πάντων, πατρίδα, αυτείνοι κατατρέχονται από τους Εκλαμπρότατους, από τους Εξοχώτατους....


 Εκλαμπρότατους και Εξοχώτατους τους φκειάσαν αυτείνοι οι διακονιαραίγοι, οι αγωνισταί. Αυτοί γύμνωσαν το έθνος και το αφάνισαν και γιόμωσαν φατρίες και κακίες τους ανθρώπους του αγώνος. Τους καταδιαιρούν και γιομόζουν αυτείνοι αγαθά… Έμειναν οι αγωνισταί διακονιαραίγοι και αυτείνοι πλέρνονται βαρυούς μιστούς. Οι αγωνισταί δυστυχούν. Από των σκοτωμένων της φαμελιές όποια είναι νέα την θέλει ο τάδε, ότι δεν έχει η φτωχή να φάγη. Μισολογγίτισσες κι’ από άλλα μέρη διακονεύουν εδώ εις τ’ Άργος και εις τ’ Αναπλιού τους δρόμους. Των αγωνιστών οι άνθρωποι διακονεύουν. Τους είχανε οι Τούρκοι σκλάβους, τους ντύνανε, τους συγυρίζανε και τρώγαν. Εις την πατρίδα τους, ξυπόλυτοι και γυμνοί διακονεύουν. Από όλα αυτά, καϊμένη πατρίδα, δεν θα σωθούνε τα δεινά σου, ότι σιδερώνουν την αρετή εκείνοι οπού σε κυβερνούσαν και σε κυβερνούν, και τώρα κατατρέχουν το δίκαιον και την αλήθειαν και με ψέματα θέλουν και με σπιγούνους να σε λευτερώσουνε · μήτε τώρα είσαι καλά, μήτε διά τα μέλλοντά σου, με τους ανθρώπους οπού σέ τριγυρίζουν, πολιτικούς, σπιγούνους και τοιούτους αξιωματικούς.


   Συγχωράτε  με, αναγνώστες, οπού ‘φυγα  από το προκείμενον. Μη στοχάζεστε ότι είμαι ή γόητας, είτε φαντασμένος, είτε εγώ αδικημένος…. Λυπούμαι και γράφω αυτά. Πολλά κακά μ’ έκαναν να βγω από το προκείμενον. Ότι τα τοιτούτα δεν λευτερώνουν πατρίδα, τήν χάνουν κ’ έχω σκοπόν να ζήσω κ’ εγώ σ’ αυτείνη την πατρίδα.. Και είμαι δυστυχής, και κλαίγω και την δυστυχισμένη μου πατρίδα, οπού δι αυτείνη χύσαμε το αίμα μας αδίκως.

( το κείμενο δόθηκε διασκευασμένο και συντομευμένο)

 
    ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ  [2]


         Α.  Να αποδώσετε περιληπτικά, σε 100 - 120 λέξεις, το περιεχόμενο του αποσπάσματος

          Β 1. "  ... ότι σιδερώνουν την αρετή εκείνοι οπού σε κυβερνούσαν και σε κυβερνούν και τώρα κατατρέχουν το δίκαιον και την αλήθειαν και με ψέματα θέλουν και με σπιγούνους να σε λευτερώσουνε " Γιατί ο απομνημονευματογράφος προτιμά την ενεργητική σύνταξη στο σημείο αυτό;

      2.  Να γράψετε τρία χαρακτηριστικά του επικοινωνιακού είδους στο οποίο ανήκει το κείμενο.

   Γ.  Σε μια ημεριδα με θέμα τη σημασία των θεωρητικών μαθημάτων και ιδιαίτερα του μαθήματος της ιστορίας, αναλαμβάνετε να γράψετε την εισήγηση για να αναλύσετε πώς πρέπει να διδάσκεται η ιστορία και ποια η αξία του μαθήματος.



[1] ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

να μακαρίζης: να ευγνωμονείς ,  ζαϊρέδες ( τούρκικη λέξη ): προμήθειες,  πλέρνονται : πληρώνονται, διακονιαραίγοι:  επαίτες,  γιομόζουν: γεμίζουν,   σπιγούνοι: καταδότες,

[2] Για τις απαντήσεις επικοινωνήστε με vardaki@otenet.gr
      ή στείλτε μήνυμα στο 6946166126
      Μη ξεχάσετε να γράψετε το όνομά σας